måndag 8 mars 2010

kärt barn har många namn

Flicka lilla, jo jag har hört det. Framförallt används det när någon vill förminska det jag sagt eller gjort. Då är det så att jag inte är liten. Nån annan gång har jag hört en förälder säga till sina barn om mej tanten eller damen! Men hallå, jag känner mej inte på något sätt som varken dam eller tant.
När jag jobbade på Svenska Alliansmissionen och blev av arbetskamraterna utsedd att ingå i en arbetsgrupp så välkomnades jag med orden "Vad trevligt med kvinnlig fägring"!
Vid ett möte inom partiet välkomnades jag med en uppräkning av mina olika uppdrag varpå en farbror sa att dem hade jag fått för att jag var en ung kvinna!
Mitt svar vid båda dessa händelser blev att jag som trodde att dessa organisationer var så kloka så de valde efter kompetens.
Det finns många sätt att tala om oss kvinnor ofta kommer det oreflekterat. Även jag har fallit i den gropen. För mej blev boken Egalias döttrar en ögonöppnare. Det var länge sedan den kom men är lika läsvärd idag. Arbetet för en jämlik ordning har kommit en bit på väg men ännu är vägen lång!
Grattis alla flickor, tjejer, damer, tanter det är vår dag idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar