fredag 30 april 2010

Vem ska sprida det glada budskapet?


I gårdagens tidning här hemma möttes jag av rubriken "Broderskapare avkristnar landet". Det var Kd:s oppositionsråd i kommunen som blivit provocerad av en artikel i samma tidning. Vi konstaterade att den kristna gruppen för socialdemokraterna var större än deras riksdagsgrupp. Vi talade också om att vi stod för den kristna vänstern och att de var våra huvudmotståndare som vi tycker är långt ut till höger i politiken.
Svaret kom att vi avkristnat Sverige genom barnomsorg och maxtaxa samt att många av de kristna värdena försvunnit på grund av oss.
Det är inte utan att jag blev paff för detta svar. Jag är stolt och glad över att jag får leva i ett land med religionsfrihet och att jag får ha min tro. Men inte kan jag tycka för det att spridandet av det glada budskapet skulle vara politiskt. Det är kyrkans och dess medlemmars ansvar att göra detta. Sen är kyrkor och föreningar en viktig del av vårt demokratiska välfärdssamhälle och ska givetvis få och får stöd från det offentliga.
Personligen inspireras jag av min kristna tro för politiskt arbete. Då genom budskapet om alla människors lika värde och att se min medmänniska. Att inte driva en politik som gynnar mej själv utan som ser till att minska klyftorna mellan människor. Att driva en politik som ställer människor tillsammans istället för mot varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar