måndag 7 december 2009

Barnperspektivet

Helgens utspel av Kd får mej att bli sorgsen. Nu ska barn, för lagen säger att de är barn, ställas inför någon form av specialnämnd när de begår brott. Jag tillhör dem som tycker att barn ska få vara barn, så även nu. De ska framförallt behandlas som barn. Att göra dem till minivuxna är fel. Visst finns det barn som begår brott och gör fel. Med det resonemang som Kd nu för kan jag tro att familjepartiet har abdikerat. Eller så har de tagit teologin in i politiken. I detta fall arvssynden. Nej jag tror inte på den. Min syn på människan är att hon i grunden är god. Min tro säger att vi ska ha barnets perspektiv på den politik som vi formulerar. Det perspektivet saknar jag i förslaget. Jag ser mest vuxna som gett upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar