tisdag 15 december 2009

Bortförklaring

En opinionsmätning är inte mer än just en mätning. Det är på valdagen det gäller. Just i dagarna har två nya mätningar visat att svenska folket önskar en annan regering. Jo, jag tillhör den gruppen med. Men det har nog ingen tvekat på. Opinionsmätningar har under lång tid visat ett övertag för den rödgröna sidan. Jag kan inte minnas att de borgerliga haft ledning på ganska lång tid. De senaste mätningarna har nu tvingat Fredrik Reinfeldt att kommentera rådande läge. Jag erkänner villigt att jag blev förundrad när förklaringen till tappat förtroende i opinionen är ordförandeskapet i EU. Inte med en stavelse kunde jag läsa i artikeln om människor som slås ut pga regeringens regler för sjuka. Inte heller om att förändringar som gjort rika rikare och fattiga fattigare. Inget om människor som får gå från jobb till försörjningsstöd eftersom han gjort A-kassan så mycket dyrare. Dessutom kunde jag läsa att det är en ickepolitik som människor ger sitt förtroende i opinionsmätningarna. Att fördumma väljarna att de ger sitt stöd till något de inte vet något om - ja hur ska man kommentera det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar