torsdag 4 februari 2010

Lik sin far

Idag har jag varit på Äldremässan i Jönköping. Förste talare ut idag var Joakim Palme. Det var inte utan att jag log lite grann. När han stod där i talarstolen så såg jag samma fotrörelser som hos hans far fast i mindre skala. Sättet att hålla i talarstolen var detsamma som pappans. Även sättet som han talade på så kunde jag höra samma fraseringar somhans pappa Olof Palme använde.
Men det jag mest bär med mej från hans föredrag var ett begrepp han använde. Ofta talas det om offentlig sektor och det låter lite luddigt i kanterna. Han använde istället ordet välfärdstjänstesektorn. Jag blev varm om hjärtat och ska jobba på att använda det begreppet istället. Visst är det både varmare och tydligare?
Fast å andra sidan så användes ett annat begrepp också, investera i humankapital! Det är inte så enkelt. För egen del väljer jag nog att använda begreppet satsa på människan och hennes möjlighet till ett gott liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar