onsdag 4 november 2009

Tjuvlyssnat

Idag behövde jag snabbt äta lunch för att hinna med det som står på agendan. Stegen ledde mej till en utav Nässjös lunchrestauranger. Det är där jag tjuvlyssnade, eller vaddå, herrarna vid bordet bredvid pratade så högt att det inte gick att undgå att höra dem.
Först hörde jag berättelser som troligt skulle locka fram skratt om våra invandrare. De var inget kul men ganska fördomsfullt. Dessutom är det så att den restaurang som vi alla var på ägs av invandrare även de som jobbar där är det. Deras tjänster ville vi alla ha i alla fall.
Sen förstod jag att detta var företagare för i nästa samtalsämne blev det ganska synd om dem med alla regler som de måste klara inom arbetsmiljöområdet. Att reglerna är till för att de anställda ska ha justa villkor nämndes inte.
Den sista slängen som jag hörde lät ungefär så här "Å våra politiker då vad har de för utbildning för sina jobb?" Det kan man undra. En utav våra duktiga tjejer i Landstingsgruppen brukar säga att hon har examen i LHS. Inte många har hört om den examen men när hon förklarar så kan vi alla skratta med. Hon har examen i Livets Hårda Skola. Henne och många andra politiskt förtroendevalda jag mött från olika partier har genom studier i LHS också fått med sig ett stort mått av förnuft. Den kunskapen är lätt att bära.

1 kommentar:

  1. Lars-Göran Bruce5 november 2009 kl. 23:28

    Hej Anci! Att det pratas en hel del vet man om! Men sen när det gäller arbetsinvandring så är den bra tycker många företagare! Jag har heller inte något imot detta men med en annan syn. Hade vi inte haft invandrare vem hade då lagat till pizzan eller maten på den lokala restaurangen?
    När det gäller arbetsmiljöreglerna så har motsvarande parter förhandlat om dom och kommit överens. Det verkar som dom inte varit med på detta! Vilken syn dessa människor har på oss politiker! Vi är starka genom att vi gemensamt tar tillvara och använder vår egen livserfarenhet.

    SvaraRadera