onsdag 28 oktober 2009

Möjligheternas land

Visst låter det vackert? Det tycker jag med. Rubriken är ord från vårt lands nästa statsminister och uttalades vid öppningen av den Socialdemokratiska partikongressen.
Möjlighternas land ska bli verklighet med Socialdemokratisk politik. Kongressen ska under 5 dagar debattera och besluta om den politik som vi ska driva för att vara med o bygga möjligheternas land. Monas tal har nu inspirerat oss och kommer påverka de beslut som ombuden har att ta.
Dessa 5 dagar kommer innehålla mycket ord. Ord för och ord mot. Mona sa i sitt tal att det vackraste ord hon vet stavas -solidaritet. Jag är beredd att hålla med.
Det finns 3 område n som kommer vara viktiga för möjligheternas land.
1. Jobben. Här sa Mona att vi aldrig mer ska förlora ett val på jobbfrågan. Det arbete som vi gjort i partiet för vår jobbpolitiken möjliggör fler jobb och förslag på jobb för alla. Bland annat uttryckte Mona det så här: Det är bättre att man kan jobba 1 timme än ingen alls.
2. Skatt efter bärkraft. Just nu berövas människor i Sverige möjligheten att vara med och bidra till den gemensamma välfärden på grund av den borgerliga skattepolitiken.
3. Välfärd ska ges efter behov. Det talar för sig själv.
Alla tre delarna förutsätter varandra.
Det enda jag saknade var den internationella utblicken.
Ska bli fint att under några dagar få tanka ideologi för kommande dagar.

2 kommentarer:

  1. Hej Anci!
    Va kul med afrika igen!!!
    låter spännande ju :) har lagt till din blogg bland mina länkar nu med :)
    Du har fullt upp jämt ju ;)STHLM är ju aldrig fel heller.
    Allt för länge sedan jag var där nu.

    Har du några som vill ha ett PrincessPE party så får du hojta till, är med och tävlar nu om att ha mest inbokat i januari så jag är på hugget.

    Ne nu ska jag fortsätta jobba :D

    BAmse kramar!!

    SvaraRadera
  2. Tack för hälsningen Frida! Det ska väl bli lite tankar från både kongress, vardag och Afrika här. När vi inte möts in real life så är det underbart att följa varandra här. Lycka till o kram Anci

    SvaraRadera