lördag 24 oktober 2009

Monotont arbete

En vecka lite drygt går fort. Hade nog tänkt att skriva lite oftare så här i början men vart tar tiden vägen? Kan bli ett ämne för någon fundering längre fram.
Den senaste veckan har inneburit mycket resande och mycket jobb, vilket inte alls är ovanligt för mej. Jobbet innebär mycket av ord. Ord som delas med andra, ord som förmedlas till andra och ord som jag ska ta in och lyssna på. Inte sällan innebär dessa ord nya frågor och funderingar, ibland problem som ska lösas. Det finns ett knep som är bättre än andra när det varit mycket ett tag - monotont arbete. Städning är ett sådant eller motionspasset på träningscykeln på morgonen. Jag ska här och nu erkänna det. Jag tycker om monotont arbete. Det blir möjligt att tänka färdigt tankar när kroppen utför monotona sysslor. Ibland är det också så att jag under monotont arbete hittar något litet frö som kan vara en hjälp att lösa någon utav alla frågor som har ockuperat mina tankar.
Idag är det en nästan ledig dag och den började jag tillsammans med de andra i kyrkans städgrupp för att höststäda i kök och lilla salen. Monotont arbete och jag njuter. Det ger mej lite av den återhämtning som jag så väl behöver.
Eftersom frosten inte varit gäst i naturen de senaste dagarna så drog jag också en runda till skogen för att plocka trattkantareller. Friskt luft och ett antal liter svampar senare så står jag i mitt kök och rensar. Återigen monotont arbete och jag känner hur det lättar i livet.
Så är det monotont arbete är för mej en underbar rekreation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar